El Almacén

Oaxaca

Garantia
VERIFIED BY
RUTOPÍA

Experiences

Contact us: +52 1 7773637915

About

El Almacén

El Almacén is a community hidden in the mountains of Oaxaca, far away from any city. In our village, the Mixteco culture is still alive, especially the traditional techniques of producing pulque: the drink of the gods. We harvest pulque in a ceremonial way that comes from our ancestors. We receive travelers in our homes because we enjoy sharing the essence of our town and our day-to-day activities, such as agave planting, pulque harvesting, cooking on the fire, sewing with natural fibers and speaking the Mixtec language.

Your Host

We are “Mujeres Milenarias” (Millenary Women), a group of eleven Mixtec women that, together with our families, work to rescue our traditional and ceremonial techniques of producing “pulque”. While you are in our community your host and guide will be Lety, one of the youngest members of the group who is full of energy and knowledge. She will guide you through our land and into our forests, fields and homes.

Activities

  • Participate in the whole pulque production process, you will understand why the agave is a sacred plant for pre-Hispanic cultures.
  • Take Mixteco lessons, the language that we have spoken for generations.
  • Take a woven palm workshop with the artisans of the community.
  • Visit Santiago Apoala, where you will enjoy nature swimming in turquoise waterfalls and hiking through impressive canyons.
  • Hikes to see spectacular sunrises and sunsets.
  • Campfire and stories under the stars (during the new moon you can see the Milky Way).

Lodging

  • Private room in the community house with shared dry toilets.
  • Camping at the home of local families with shared dry toilets.

Weather

  • The Mixteca is an arid and warm region with little rain. Generally, during the day it is hot in El Almacen.
  • In winter the temperature can go down a lot (close to 0ºC), especially during the night.
  • In autumn the fields are full of corn and wheat; it gets cold and it rains but the landscape is green and beautiful.
Weather Icon

Where?

El Almacén is located in the Sierra Mixteca Oaxaqueña, near the city of Nochixtlán.
2 hours from the City of Oaxaca.
5 hours and a half from Mexico City.

This community has been explored and verified by the Rutopia team. We assure you a safe, accesible and authentic experience.

Reviews

El Almacén

4/5
Conexión con la Naturaleza

El Almacén es una comunidad que te recibe con mucha calidez, la gente es súper amable y abierta; puedes sentirte en conexión con la gente y la naturaleza. El estar ahí es sumergirte de forma natural a su dinámica comunitaria de la mano de su gente. Tomamos clases de Mixteco, aprendimos a hacer tortillas a mano, trabajar con palma, así como sobre la elaboración del pulque. Además de disfrutar del “apapacho” de la gente de El Almacén pudimos explorar de su naturaleza; nadar debajo de la cascada y escalar. Entonces si quieres tener aventura y aprender sobre el pulque de parte de los mejores, ¡este es el mejor lugar!

5/5

El viaje a la comunidad de “El Almacén” fue mi primer viaje con Rutopía y fue una gran sorpresa. Verdaderamente es una aventura viajar de la mano de Rutopía, no es nada de lo que hayas hecho antes, no es una manera convencional, es un viajar respetuoso, didáctico y emocionante. Desde el primer momento pudimos sumergirnos en el ritmo de la comunidad, conocer a sus miembros y sentirnos acogidos por ellos.  Fue un placer conocer acerca del proyecto de las mujeres milenarias y compartir un poco de su exquisito pulque. Poco a poco, los viajeros nos pudimos ir conociendo unos a otros en ese ambiente distendido, en el corazón de la sierra Mixteca. Ese fue otro de lo que más me gusto, conocer a gente con inquietudes similares con las que intercambiar ideas sobre proyectos, experiencias. Me queda mucho por contar, pero en definitiva, “El Almacén” es uno de esos capítulos de los que te alegras de haber vivido.

5/5
Gracias miles

Muchas gracias por abrirnos las puertas de su comunidad y permitirnos conocer parte de lo que son, lo que hacen, lo que valoran, compartir alimentos y su patrimonio. La visita a la cascada, me pareció increíble el paisaje y el ecosistema y también el procedimiento de extracción de pulque me pareció muy especial

5/5
Me enamoré del Almacén

Me encantó que nos llevara un niño de la comunidad a las cascadas de Apoala y el buen cuidado que le dan a las áreas me encantó la experiencia y la atención de cada una de as personas de la comunidad.

4/5
Increíble el taller de palma

Me encanta El Almacén y la gente de ahí! Gracias leti, juana, alejandra son geniales!!! Me encantó el taller de palma, porque todo pudimos hacer algo y era muy cómo estar en el calorcito ahí.

16 reviews «1 of 4»