Acaxochitlán

Hidalgo

Garantia
VERIFIED BY
RUTOPÍA

Experiences

Contact us: +52 7773637195

About

Acaxochitlán

There are hidden natural wonders in the cloudy forest of Hidalgo, such as waterfalls, rivers, and natural springs. The families that live in Acaxochitlán and the towns around are descendants of the Nahuatl culture and we preserve ancestral gastronomic traditions. Our cuisine is based on mushrooms, corn, and trout. Within the community, we have formed groups dedicated to preserving regional crafts, such as embroidery ladies of traditional patterns and loom weavers.

Your Host

I am Fulgencio, keeper of the cultural heritage of Acaxochitlán and a descendant of the Nahuatl culture, I love my traditions and walking through forests and waterfalls. Estela, Juan, myself and more hosts will receive you and share with you the cultural and natural treasures of our region.

Activities

  • Collect ingredients and prepare traditional dishes based on mushrooms and corn with a group of traditional cooks.
  • Hiking along the forest paths to reach impressive waterfalls, rivers and dams.
  • Tour by the historic center with artisan visits.
  • Embroidery and weaving workshop with traditional techniques from the region with Estela and the women of her family.
  • Tours on zip lines, bicycle and / or horseback.

Lodging

  • Private cottage in the ecotourism community center: they have private bathrooms, showers with hot water, wi-fi and some have a kitchenette and fireplace for cold days.
  • Private rooms in hotel or cottages: with private bathrooms and showers with hot water.
  • Camping at local family’s home: in a closed place assigned to set up camping equipment inside the land of the family’s house.

Weather

  • It is a wooded, humid and cool area.
  • During the winter the temperature can drop close to zero degrees Celsius, in summer it is humid and it rains a lot.
  • If you are interested in collecting mushrooms, we recommend you travel in the rainy season (July-November).
  • If you are interested in collecting corn, we recommend you travel in the period from September to November.
Weather Icon

Where?

It is located in the Sierra de Hidalgo near Tulancingo.
3 hours away from Mexico City.
1.5 hours away from Pachuca.

This community has been explored and verified by the Rutopia team. We assure you a safe, accesible and authentic experience.

Reviews

Acaxochitlán

5/5
Distinto al turismo convencional

Acaxochitlán ha sido una experiencia inolvidable, te muestra realmente lo hermoso de México. Debería de darse más a conocer y gracias a Rutopía es posible, ver cómo conviven las personas de la comunidad y cómo adoptan a los turistas.  Es una experiencia hogareña ya que duermes en sus casas, bajo su techo y bajo sus costumbres, te alimentan con su sabor, y todo esto te saca de tu zona de confort. 

5/5
El viaje que necesitábamos

A veces pienso que el viaje que uno planea no es el que uno necesita. Para nosotros aventurarnos a Acaxochitlán fue lo mejor para nuestra empresa, nosotros desarrollamos ahí nuestro equipo de LATAM en Acaxochitlán vimos todo el trabajo y tiempo que se ocupa en los textiles, ver a la gente en un ambiente tan tradicional en México, y ellos mismos abiertos a los turistas y a interactuar con nosotros. Creo que este viaje con Rutopía fue justamente lo que necesitábamos.

5/5
Mi primera experiencia con Rutopía

Este fue mi primer viaje con Rutopia y me encantó! Lo primero que hicimos fue recolectar hongos ya que era temporada. Fuimos con unas señoras encantadoras de la comunidad que nos explicaron detalladamente la selección y las características de los hongos. Vimos una variedad impresionante de hongos, de distintos tamaños y colores. Regresando, nos cocinaron una sopa de hongos deliciosa, proveniente de nuestra recolecta. Otros de mis momentos favoritos fueron el temazcal en la noche, el paseo en bici por el bosque al día siguiente, la caminata a la cascada, y la clase de telar de cintura con las señoras de la comunidad. Es una experiencia donde aprendes mucho y también te relajas y escapas del ritmo acelerado de la cuidad. Recomiendo llevar ropa para el frío ya que en la noche baja la temperatura, y también algunos zapatos cómodos para caminatas por el bosque y de preferencia que aguanten la humedad.

5/5
Me encantó viajar diferente

Volvería a viajar con Rutopia ya que considero que es una experiencia muy interesante comparada con los viajes tradicionales. Además de apoyar a las comunidades y contribuir al desarrollo de México, te da la oportunidad de conocer más a fondo las tradiciones, costumbres y el origen de nuestra cultura, adentrándote en rincones a los cuales de otra forma sería difícil acceder.

4/5

Me gusta encontrar lugares mágicos en México

9 reviews «1 of 2»